The Effect of Entrepreneurial Knowledge and Environmental Support on Student Entrepreneurial Intention
DOI:
https://doi.org/10.35917/tb.v19i1.160Keywords:
entrepreneurial knowledge, environmental support, and entrepreneurial intentionsAbstract
Abstract
This study aims to examine the effect of entrepreneurial knowledge and environmental support on student entrepreneurship intentions. This study is a causal associative research with a quantitative approach. The variables of this study are entrepreneurial knowledge and environmental support as independent variables, entrepreneurship intentions as the dependent variable. This study is a research with 105 student respondents. Data collection techniques use questionnaire. Data analysis method used is regression. The results of this study indicate that (1) Entrepreneurial knowledge has a positive effect on entrepreneurial intentions and (2) Environmental support has a positive effect on entrepreneurial intentions. Therefore, the findings are that the knowledge and support of the environment has a positive effect on student entrepreneurship intentions.
Downloads
References
Algifari. 2016. Statistika Induktif untuk Ekonomi dan Bisnis. Edisi 3, Yogyakarta: Unit Penerbit dan Percetakan STIM YKPN.
Aprilianty, Eka. 2012. Pengaruh Kepribadian Wirausaha, Pengetahuan Kewirausahaan, dan Lingkungan terhadap Minta Berwirausaha Siswa SMK. Jurnal Pendidikan Vokasi, Vol. 2, Nomor 3.
Arikunto, Suharsimi. 2010. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta: PT Rineka Cipta.
Astiti, Yunita W. 2014. Pengaruh Pendidikan Kewirausahaan terhadap Motivasi Berwirausaha dan Keterampilan Mahasiswa Pendidikan Ekonomi Universitas Negeri Yogyakarta. Skripsi, Program Studi Pendidikan Ekonomi, Universitas Negeri Yogyakarta.
Bamford, C.E. and Bruton, G.D. 2011. Entrepreneurship: A Small Business Approach. International Edition, New York: McGraw-Hill.
Basrowi. 2011. Kewirausahaan untuk Perguruan Tinggi. Bogor: Ghalia Indonesia.
Daryanto. 2012. Pendidikan Kewirausahaan. Yogyakarta: Gava Media.
Dewi, Anita V. 2013. Pengaruh Pengalaman Pendidikan Kewirausahaan dan Keterampilan Kejuruan terhadap Motivasi Berwirausaha Siswa. Jurnal Pendidikan Vokasi, Vol. 3, No. 2.
Djamarah, Syaiful Bahri. 2008. Psikologi Belajar. Jakarta: Rineka Cipta.
Efendi, Y. E., Patriasih, R., dan Setiawati, T. 2018. Minat Instrinsik dan Ekstrinsik Wirausaha pada Siswa SMK Negeri 9 Bandung. Media Pendidikan, Gizi dan Kuliner. Vol. 7, No. 2.
Ghozali, Imam. 2013. Aplikasi Analisis Multivariate dengan Program IBM SPSS 21. Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro.
Hendro. 2011. Dasar-Dasar Kewirausahaan. Erlangga : Jakarta.
Hidayatullah, Nurchotim Lukman (2012). Minat Berwirausaha Program Studi S1 Pendidikan Teknik Elektro Jurusan Teknik Elektri Fakultas Teknik Universitas Negeri Semarang. Skripsi. Universitas Negeri Semarang.
Hisrich, R.D., Peters, M. P., and Shepherd, D.A. 2010. Entrepreneurship. Eight Edition, Singapore: McGraw-Hill.
Hulukati, Wenny. 2015. Peranan Lingkungan Keluarga terhadap Perkembangan Anak. Muswa, Vol. 7, No. 2: 265- 282.
Kasmir. 2006. Kewirausahaan. Jakarta: PT Rajagrafindp Persada.
Rusdiana, H.A. 2014. Kewirausahaan Teori dan Praktik. Bandung: CV Pustaka Setia
Nasution, Arman H. et al. 2007. Etrepreneurship Membangun Spirit Teknopreneurship. Yogyakarta: C.V Andi Offset.
Purnomo, Muhamad Tito. 2015. Pengaruh Pengetahuan Kewirausahaan dan Lingkugan Sosial terhadap Minat Wirausaha Siswa Teknik Kendaraan Ringan SMK Negeri Seyegan. Skripsi. Program Studi Pendidikan Teknik Otomotif Fakultas Teknik UNY.
Putra, R. A. 2012. Faktor-Faktor Penentu Minat Mahasiswa Manajemen untuk Berwirausaha (Studi Mahasiswa Manajemen FE Universitas Negeri Padang). Jurnal Hasil Riset. Jurnal Manajemen, Vol 01, No. 01.
Slameto. 2010. Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya. Edisi revisi, P Rineka Cipta.
Sit, Masganti. 2012. Perkembangan Peserta Didik. Medan: Perdana Publishing.
Soegoto, Eddy S. 2009. Enterpreneurship Menjadi Pebisnis Ulung. Jakarta: PT.ELEX Media Komputindo.
Sudjono, Anas. 2009. Pengantar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Rajawali Pers Sugiyono. 2012. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: CV ALFABETA
Sugiyono. 2012. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: CV ALFABETA
Suhartini, Yati. 2011. Analisis FaktorFaktor yang Mempengaruhi Minat Mahasiswa dalam Berwirausaha (Studi pada Mahasiswa Universitas PGRI Yogyakarta). AKMENIKA UPY. 9(10): 1-15.
Suryana, Yuyus. 2013. Kewirausahaan. Jakarta: Kencana.
Wahyono, Budi. 2014. Pengaruh Pendidikan Kewirausahaan terhadap Niat Berwirausaha Siswa SMK N 1 pada Tahun 2013. Tesis. Universitas Sebelas Maret Surakarta.
Wibowo, Agus. 2011. Pendidikan Kewirausahaan (Konsep dan Strategi). Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Widoyoko, Eko Putro. 2012. Teknik Penyusunan Instrumen Penelitian. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Winarno. 2011. Pengembangan Sikap Entrepreneurship dan Intrapreneurship. Jakarta: PT Indeks.
Winkel. 2004. Psikologi Pengajaran. Yogyakarta: Media Aba.
Wiyono, Gendro. 2011. Merancang Penelitian Bisnis dengan Alat Analisis SPSS 17.0 & Smart PLS 2.0. Yogyakarta: Unit Penerbit dan Percetakan STIM YKPN.
Zimmerer, Thomas W. et al., 2009. Kewirausahaan. 5th Edition, Alih Bahasa oleh Kwary, D.A. Jakarta: Salemba Empat
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Citation Check
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).