Pengaruh Fraud Diamond dan Religiusitas terhadap Kecurangan Akademik Mahasiswa Akuntansi
DOI:
https://doi.org/10.35917/tb.v21i2.173Keywords:
academic fraud, pressure, opportunity, rationalization, capability, religiosityAbstract
Downloads
References
Albrecht, W. S. & Albrecht, C. O. (2003). Fraud Examination. Ohio: South-Western.
Apriani, N., Sujana, E., & Sulindawati, I. G. E. (2017). Pengaruh Pressure, Opportunity, dan Rationalization Terhadap Perilaku Kecurnagan Akademik (Studi Empiris: Mahasiswa Akuntansi Program S1 Universitas Pendidikan Ganesha). E-Journal S1 Ak Universitas Pendidikan Ganesha, 7(1), 121–133.
Ariani, R., Pusporini, A. Y., & Priono, H. (2017). Fraud Triangle pada Perilaku Kecurangan Akademik (Studi Pada SMK Negeri 10 Surabaya). Jurnal Mebis (Manajemen Dan Bisnis), 3(2), 26–37.
Arifah, W., Setiyani, R., & Arief, S. (2018). Pengaruh prokrastinasi, tekanan akademik, religiusitas, locus of control terhadap perilaku ketidakjujuran akademik mahasiswa pendidikan akuntansi Unnes. Economic Education Analysis Journal, 7(1), 106-119.
Artani, K. T. B., & Wetra, I. W. (2017). Pengaruh Academic Self Efficacy Dan Fraud Diamond Terhadap Perilaku Kecurangan Akademik Mahasiswa Akuntansi Di Bali. Jurnal Riset Akuntansi JUARA, 7(2), 123–132.
Aziz, M. R., & Novianti, N. (2016). Analisis Pengaruh Fraud Diamond, Integritas, dan Religiusitas terhadap Perilaku Kecurangan Akademik Mahasiswa [Studi Kasus pada Mahasiswa Akuntansi Konsentrasi Syariah Universitas Brawijaya]. Jurnal Ilmiah Mahasiswa FEB, 4.
Budiman, N. (2018). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Keputusan Nasabah Untuk Menggunakan Jasa Perbankan Syariah Di Kota Tasikmalaya. Akuntabilitas, 11(1), 75–90.
Cressey, D. (1953). Other people’s money; a study in the social psychology of embezzlement. Glencoe: Free Press.
Fitriana, A., & Baridwan, Z. (2012). Perilaku Kecurangan Akademik Mahasiswa Akuntansi: Dimensi Fraud Triangle. Jurnal Akuntansi Multiparadigma, 3(2), 242-254.
Herlyana, M. V., Sujana, E., & Prayudi, M. A. (2017). Pengaruh Religiusitas dan Spiritualitas terhadap Kecurangan Akademik Mahasiswa [Studi empiris pada Mahasiswa Universitas Pendidikan Ganesha Singaraja]. Jurnal Akuntansi Program S1, 8(2), 11.
Munirah, A., & Nurkhin, A. (2018). Pengaruh Faktor-Faktor Fraud Diamond dan Gone Theory Terhadap Kecurangan Akademik. Economics Development Analysis Journal, 3(1), 120–139.
Murdiansyah, I., Sudarma, M., & Nurkholis. (2017). Pengaruh Dimensi Fraud Diamond Terhadap Perilaku Kecurangan Akademik. Jurnal Akuntansi Aktual, 4(2), 121–133.
Neila, N. L., Mahsuni, A. W., & Afifudin, A. (2019). Dampak Dimensi Fraud Diamond pada Perilaku Kecurangan Akademis. Jurnal Ilmiah Riset Akuntansi, 8(08).
Nursani, R., & Irianto, G. (2013). Perilaku Kecurangan Akademik Mahasiswa : Dimensi Fraud Diamond. Jurnal Ilmiah Mahasiswa FEB, 2(2), 15.
Padmayanti, K. D., Sujana, E., & Kurniawan, P. S. (2017). Analisis Pengaruh Dimensi Fraud Diamond terhadap Perilaku Kecurangan Akademik Mahasiswa (Studi Kasus Mahasiswa Penerima Bidikmisi Jurusan Akuntansi S1 Fakultas Ekonomi Universitas Pendidikan Ganesha). E-Journal S1 Ak Universitas Pendidikan Ganesha, 8(2), 1–12.
Prawira, & Irianto, G. (2018). Analisis Pengaruh Dimensi Fraud Diamond terhadap Perilaku Kecurangan Akademik Mahasiswa. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689–1699.
Purnamasari, D. (2013). Faktor-faktor yang mempengaruhi kecurangan akademik pada mahasiswa. Educational Psychology Journal, 2(1), 13–21.
Rahmawati, S., & Susilawati, D. (2019). Pengaruh Dimensi Fraud Diamond Dan Religuisitas Terhadap Perilaku Kecurangan Akademik Mahasiswa. Jurnal Akuntansi Trisakti, 5(2), 269.
Ridhayana, R. (2018). Pengaruh Fraud Triangle dan Tingkat Religiusitas terhadap Kecurangan Akademik [Studi pada mahasiswa S-1 Universitas Khairun]. Jurnal Riset Akuntansi, 5, 112–121.
Ristianingsih, I. (2018). Telaah konsep fraud diamond theory dalam mendeteksi perilaku fraud di perguruan tinggi. UNEJ E-Proceeding, 128-139.
Santoso, D., & Yanti, H. B. (2016). Pengaruh Perilaku Tidak Jujur Dan Kompetensi Moral Terhadap Kecurangan Akademik (Academic Fraud) Mahasiswa Akuntansi. Jurnal Akuntansi Trisakti, 3(1), 57.
Sekaran, U. (2006). Metodologi penelitian untuk bisnis. Jakarta: Salemba Empat.
Sofyan, B. F. (2014). Hubungan antara Religiusitas dengan Kecurangan Akademik pada Siswa SMA Negeri 1 Teras Boyolali. Skripsi. Universitas Kristen Satya Wacana.
Wolfe, D. T., & Hermanson, D. R. (2004). The Fraud Diamond: Considering the Four Elements of Fraud. CPA Journal 74.12: 38-42.
Yudiana, A., & Lastanti, H. (2016). Seminar Nasional dan Call Paper Fakultas Ekonomi UNIBA Surakarta. Jurnal Akuntansi Dan Bisnis, 2, 412–422.
Zaini, M., Carolina, A., & Setiawan, A. R. (2015). Analisis Pengaruh Fraud Diamond dan Gone Theory Terhadap Academic Fraud (Studi Kasus Mahasiswa Akuntansi Se-Madura). Jurnal Promiosi, 4, 1–20.
Zamzam, I., Mahdi, S., & Ansar, R. (2017). Pengaruh diamond fraud dan tingkat religiuitas terhadap kecurangan akademik (studi pada mahasiswa S-1 di lingkungan perguruan tinggi se kota Ternate). Akuntansi Peradaban, 3, 1–24.
Downloads
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
Citation Check
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).